Barn och internet

Det finns många vuxna idag som är motståndare till barns användande av internet och då vissa delar av internet oftast. Jag tänker främst på de olika communitysajterna.

Jag kan förstå oron. När barn skriver till barn sker både missförstånd, utblottning eller ibland till och med mobbning offentligt på sajterna. Det är jättelätt att skriva ur sig elakheter över communitys istället för att säga samma elakheter öga mot öga när man möts.

Idag står vi inför en, för oss vuxna, helt ny ungdomskultur som vi själva inte kan ha någon erfarenhet i eftersom det är alldeles nytt.

Jag tror dock inte att vi kan hindra våra barn att besöka dessa sidor, det är en del av det samhälle vi faktiskt befinner oss i, och som dessutom är det samhälle som vi vuxna varit med och har skapat. Vi måste helt enkelt gilla läget och handla utifrån det konstaterandet.

Vad som däremot förvånar mig i resonemanget är att det finns så många åsikter om hur farligt, dumt och missvisande communitysidor kan vara för våra barn, men ser sällan föräldrarnas deltagande på dessa sajter. Personligen så har vi den senaste tiden haft fler sömnlösa nätter på grund av bilddagboken, men detta inlägg rör alla olika men liknande öppna forum på nätet.

Jag tycker att det är på tiden att vi vänder på resonemanget och ser communitysidorna med mer positiva ögon! Här har vi verkligen en möjlighet att se vad våra barn skriver om sig själva, till andra samt får för kommentarer! Dessutom har vi möjlighet att ta del i problemen och hjälpa våra barn med hur man behandlar andra människor och communitydiskussioner.  

Jag undrar hur många föräldrar som regelbundet besöker sina barns öppna forum och chatt-sidor och ser vad som egentligen skrivs. Med tanke på de elaka kommentarerna jag ser varje dag tror jag inte att det är så många föräldrar som gör det tyvärr. Ännu sorgligare vore det förstås om det är så att det är många föräldrar som kollar sajterna regelbundet och bara låter det fortsätta.

Vi måste vakna vi vuxna. Det spelar ingen roll hur bra åsikter vi har kring barns användande av internet om vi inte ens tar oss tid att studera vad vi har åsikter om eller försöker att påverka det som sker. I mina ögon lägger vi bara energin på helt fel ställe då. Vi kan nog inte hindra våra barn från dess delaktighet men vi kan hjälpa dem hur man deltar på ett humant sätt. Lägg energin där istället och hjälp de barn som kanske lägger sig gråtandes till sömns i natt. Vi vuxna behövs.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0