En vädjan till alla föräldrar!

Den som är stökig i klassrummet har ADHD. Den som får utbrott har DAMP. Den som inte hänger med eller säger fel har CP. Jävla bög är man också lite då och då. Mongo likaså. Antagligen efter den nyligen aktuella filmen på bio är Asperger ett nytt favoritsmeknamn. En med asperger fattar ingenting. De får utbrott om de inte får som de vill och är helt väck i skallen. Iaf om man får tro barnen.

Men för barnet i klassrummet med diagnosen är smeknamnen både träffande och kränkande. "Mamma är det så som de tycker?" blev jag frågad. "Nej absolut inte" svarade jag. Det handlar enbart om okunskap.

En vädjan till alla föräldrar som läser denna text. Berätta för era barn vad smeknamnen egentligen betyder. Det kan hjälpa många barn att slippa dessa negativa tankar kring sitt egenvärde. Jag förstår att det bara är uttryck som barn alltid haft för sig och sagt. Men i efterskalven av de utkastade orden är det svårt att bygga upp ett redan dåligt självförtroende hos barnen som faktiskt på papper har en diagnos eller upptäckt att de drar sig till lika kön.

Alla människor är fantastiska och unika och berikar världen på sitt individuella sätt. Vi kan aldrig säga det för många gånger till våra barn, för det är jätteviktigt när vi formar och förbereder dem inför framtiden.


Kommentarer
Postat av: Kia

Japp, jag tar ett snack här hemma!!

Det är alla föräldrars skyldighet kan jag tycka.

Och hör av dig om din M säger något som tyder på att min M har sagt nåt taskigt...för det vill jag veta!

Kram på er <3

2010-11-28 @ 11:30:40
URL: http://morsankia.bogg.se
Postat av: Susanne

Har nyligen haft ett snack med barnen om just ett av uttrycken, som tyvärr användes av en förälder (dont mention the war)i en situation, riktat till just ett av barnen. På skoj. Om en förälder inte ens har vettet att använda uttrycken på rätt sätt, hur ska då barnen få rätt inställning...jag blev så jäkla upprörd, rentav förbannad...visste inte ärligt talat hur jag skulle tackla det först.

2010-11-28 @ 11:44:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0