Djurkunskap

Jag är uppväxt på landet, med kor, grisar, hästar, får, höns och gäss och allt som hör därtill. Min mamma var Mulleledare, kunde allt i skog och natur och hur man tog till vara på den. Jag gick sedan med i miljörörelser i min ungdom....Men jag har inte vidarförmedlat ett dugg till min barn........!

Vi har varit på stugan några dagar. Huggit skog, krattat löv, barnen har badat, paddlat båt och bara njutit av naturen. Det kan mina barn. Men något MER om naturen kan de som sagt inte.

Ett smakprov kan jag bjuda på:)

Miranda visar ett sår på benet: Ankarn gjorde det här! (menar ankaret)
David: Bet ankjäveln dig? (menar and)

Lova: jag vill inte kissa på dasset för pappa säger att huggern bor där!
Jag: Snoken menar du va?
Lova: Ja så kan den kanske heta också.

David: Titta ankan! (Menar fortf. and)
Per: Det är en dopping.
(en kanadgås landar strax efteråt också på vattnet)
David: Där kom doppingpappan!

Per bygger fågelbon till flugsnapparna som flyger vid stugan. Barnen tittar på med blickar som tydligt visar hur konstig de tyckar att deras pappa är. jag står i närheten och hör ett av barnen säga till de andra.
-Var det verkligen flugsnoppar som skulle vara i de där?

Miranda klär av sig kläderna super snabbt och får på sig badkläderna ännu snabbare och säger. Nu är jag trött på att försöka få tag i fiskarna med håv, nu hoppar jag i och fångar fiskjävlarna!

Under kvällen spelar vi geni, en frågesport:

David får första frågan: Vad är reptiler ett annat namn för.
David helsäker: Suhuhuuupernåhååva! (supernova Fel svar....)

Nästa fråga:
-Vad heter grisens ungar? (alla barn tänker o tänker men ingen vet vad de kan heta)
- Jo men det vet ni väl, Vad grisens små söta, rosa ungar heter?
Lova: Rövhål.....?

NEJ! De är inte riktigt klok nån av våra ungar.....Tur iaf att de får oss att skratta en massa, det är ju guld värt det också:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0