Musik och Rytm

Idag har jag kunnat sitta ute på altanen och skriva. Solen har värmt mig. Fantastiskt när det är September månad!

jag har satt ihop en del övningar inför Chakra Dans kvällen. Som det ser ut nu blir vi ett ganska stort gäng. Häftigt att så många fler än mig vill kombinera chakrameditation med musik!

Musik är ju jätteviktigt för oss människor!
I urminnestider har vi använt oss av musik och låtit oss ryckas med av den. Tyvärr mister vi dess kraft mer och mer i dagens samhälle.

Visst öses det musik över oss. Radio, Tv, I affärer och från datorn. men hur ofta hinner vi att lyssna till den på riktigt? Hur ofta låter vi tonerna ta tag i oss och höja oss med den kraft de skapats? Hur ofta vågar vi dansa efter rytmen när den tar tag i oss? Hur ofta vågar vi dansa just så som rytmen ber oss utan att förvränga den genom våra egna bilder av hur det ska se ut, vår moral eller vårt rykte?

När vi väl släpper alla krav, bilder föreställningar om hur det ska vara och se ut kommer vi att finna hur meditatativ dansen kan vara. Hur renande och påfyllande tonernas kraft är för oss alla.

                              Att dansa med fötterna är en sak,
                                                   men att dansa med hjärtat är en annan.
                                                 
                                                                                                                     (ursprung okänd)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0