Julens viktiga traditioner

Julklapparna är klar......nästan....och idag åker vi iväg för att göra första julmatshandlingen. Det vill säga allt som behövs för att lägga in sill, grava lax, koka knäck, göra pepparkakshus och sånt som behöver förberedas innan julafton. Ibland funderar jag över om jag ska hoppa över något, men det gör jag aldrig. Det är ju TRADITION att ALLT ska finnas på julbordet, och allt ska göras enligt tradition, inga färdigköpta grejer här inte.... En veckas matlagning är det värt för att fixa hela julbordet. Annars får ju inte familjen en riktig jul på julaftonen, om inte julbordet är komplett! Mardrömstanken är ju att missa en maträtt denna stora helg.....

I min världsbild i min vuxna värld (att det faktiskt fungerar så här) så frågade jag min dotter vad hon tycker att är det viktigaste på julbordet. vad som måste vara med på julbordet - annars känns det inte som en riktig jul.

- Strömmingen! säger hon tvärsäkert.

- Menar du den gravade eller den inlagda strömmingen, frågar jag.

- Nej jag menar den där strömmingen som ligger i burk och när man öppnar den luktar det jäääätteilla! (Surströmming)

Så är det ju. Vi vuxna skapar oss en sanning om vad våra barn behöver för att känna den där RIKTIGA julen. Barnen själv värderar helt andra saker som viktiga inför jul. Jag älskar julen, men har lätt för att stressa upp mig själv i dessa tider. I år har jag lovat mig själv att INTE göra det. Julen är kärleken, glädjens och lugnets helg. Allt för många missar det i sin iver att fixa klart ALLT för en enda dag!

Så stanna upp en stund nu och fundera hur du själv gör. Är julen för dig, din familj, dina barn eller nån annan? Finns det något du kan avvara i år eller göra för att minska ned på din stress?

För min del gör jag julen för barnen och familjens skull. Jag har lovat mig själv att bara göra julmaten jag tycker är kul att göra. Det betyder alltså att det blir det mesta på julbordet enligt tradition. Men jag väljer att göra det för att jag vill och det skapar julstämning för mig och för barnen tror jag, men jag väljer att göra det utan måsten och stress. och tillsammans med barnen!

Och till er föräldrar: Glöm inte att julen är barnens högtid. Per och jag dricker inte alkohol, men även när vi gjorde det förr så valde vi naturligt att INTE dricka alkohol på julaftonen. För oavsett hur mycket du fixar och ordnar, hur mycket julklappar du handlat, hur mycket julgodis du tillåter dem att äta så reparerar det inte julminnerna om mamma och/eller pappa år efter år dricker lite för mycket glögg eller börjar redan på förmiddan med glöggen och blir konstigt lullig mest hela dagen. barn känner och märker det även om vi vuxna försöker att dölja det. Och julen kan förvandlas från en glädjen och kärlekens högtid till en ledsam och orolig högtid för många barn tyvärr.

Så fundera över vad som händer om Du inte köper hem den starka glöggen i år. Blir det verkligen en riktig jul då när den saknas? är den inte en viktig tradition? Eller hur var det nu, vem skapar traditionen nu igen? var det vi vuxna eller barnen? och Hur vill vi att barnen sprider traditionen vidare till sina barn?

Vi skapar traditioner här och nu. Bara vi har förmågan att forma dem för framtiden. Vi kan inte forma dem sen, utan bara nu. Allt ligger i dina händer, varsågod. Sprid vidare en riktigt glädjefull och God Jul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0