Svar på kommentar på facebook


Kommentaren lyder: "Skitsnack! skulle säkert någon säga! inte jag då jag vet att du inte ens har läst boken. Varför beter du dig som du gör...?"

Denna kommentar kom tidigare samma dag fast på annat ställe....:"Hej Catarina, vad jag kan säga är: Va, att du orkar?! I begynnelsen skapade <gud himmel och jord.. Det är ju preciis det du säger, men inlindande, i kommersiella ord..Vem går på det?" (samma person)

Eftersom jag tycker att det är spännande med så starka reaktioner känner jag att svaret passar bättre här där jag har mer utrymme.

På första frågan, som dessutom är kommenterad till min dotters publicerade dikt, vill jag påpeka att hon sällan läser böcker och har troligen inte läst den boken heller som du menar....Men jag antar att kommentaren är riktad mot mig så jag svarar för min räkning:

För det första är det ju lite oklart vilken bok du syftar till. Jag antar att du menar den heliga skriften och utgår från att det är det. Jag har läst bibeln, (men valt att inte tolka den eftersom jag anser att det redan är alltför många som gjort det....) om så för mkt lång tid sedan. Jag har läst utdrag ur Koranen, Bhagavadgitan, Eddan och Tao Te Ching.

Jag har samtalat med Gävles Imam ett flertal gånger om hans tro och lära, eftersom jag skrev D uppsats om myternas betydelse (islam kontra kristendom), samt en Chilensk shaman som var min handledare på högskolan bl.a, en doktorand i afrikas naturreligion, jag har växt upp medverkandes i baptistkyrkans barn och tonårsgrupper, haft internetkontakt med en judisk man boende i Israel samt gjort en två timmar lång inspelad intervju med en man som arbetar i Afghanistan (Röda korset) och var mycket insatt i trosbilden och samhället där. Fler av mina vänner och mina släktingar arbetar i svenska kyrkan.

vad jag tycker mig upptäcka är att alla de heliga skrifternas budskap är mycket nära varandra. Och jag tror att om du varit Imam, Rabbin, Shaman eller Buddist (m.m) hade du också fällt samma kommentar till mig. De talar alla om det goda, en högre makt, liv efter döden och människans plats i skapelsen.

Om du frågar mig ser jag mina tankar mest grundade i den naturreligiösa andan där jag tror att naturen har en läkande kraft, liksom kärleken och att vi människor bör leva i samklang med den.

Jag talar inte heller om någon gud eller några gudar eftersom jag väljer att se det som att det finns ett högre väsen. Jag tror på änglar och andliga väsen i olika former och på ett liv efter döden. Jag tror på tidigare liv och att det egentligen inte finns någon tid och rum och att livet har en mening och att det är som att lägga ett stort pussel där var bit har sin plats och bildar ett fantastiskt mönster.

Jag förväntar mig inte att någon "går på mina kommersiella ord", jag hoppas däremot att jag kan inspirera andra att finna sina inre tankar om sina mening och plats i skapelsen. Jag tror att den sannaste tron kommer inifrån och inte genom andras predikningar.

Och som jag sagt tidigare: Jag tycker att våra olikheter är den största rikedomen vi människor bär. Jag accepterar din tro, min tro och andra vänners tro när jag ser att den har en grund i dem/oss själva och bygger på kärlek. Sedan om någon väljer att kalla den högre makten för Gud, Allah, Buddha, Shiva eller sig själv spelar absolut ingen roll för min del bara man handlar i godhet och kärlek.

Fortsätter gärna denna diskussion med skribenten mellan fyra ögon istället för över nätet. Detta är alltså en inbjudan. Tycker nämligen att de skrivna kommetarerna känns fientliga och jag vet ju att du inte är en fientlig människa, men det är svårt att uttrycka sig i skrift alla gånger. Ser fram emot våra hädanefter muntliga samtal istället.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0