mellan hägg och syren

Jag är uppväxt med orden att sommaren är som vackrast mellan hägg och syren. Kanske har det att göra med att jag är gammal Sandvikenbo. Sandviken är ju syrenernas stad. Förr i tiden kantades hela staden av syrenbuskar har min pappa berättat och mellan alla bruksgårdar stod det som regel syrenhäckar. Idag finner man bara spåren av denna vackra stadsbild i de gamla bruksområderna i Sandviken där fortfarande syrenhäckar och träd är en del av bruksmiljön.

Idag på min promenad genom Forsbacka kände jag den välbekanta doften av hägg. 50 meter längre bort reser sig en enorm hägg. Jag fängslades  där av dess vackerhet och fantastiska doft. Tänk att något kan vara så otroligt vackert!

hela jag fylldes på av inandningen av dofterna från de vita små blommorna. Det är nu det är som vackrast tänkte jag tyst och nickade för mig själv.

All denna ljusgröna nyutslagna värld som ligger som ett täcke runt omkring oss. Tänk att vi får vara i den! Tänk att vi får se och känna denna otroliga naturförvandling i detta land. Vi är rika. Hoppas alla förstår vilken rikedom vi har och gör sig tid att stanna upp då och då och dofta och se på skönheten en stund....

Eller som Ronja rövardotter hade gjort: "...och så skrattade hon tyst, bara för att grönskan finns...."

Så funderade jag över om JAG berättat för mina barn om hägg och syren, nu när jag upptäckt att jag varit dålig på att sprida djur och naturkunskaperna vidare till mina barn. (Se förra inlägget) Så jag frågade ett av mina barn när jag kom hem, pekandes mot syrenträdet vi har på vår lilla radhusplätt.

-Vet du vad det här trädet heter?

-Liljekonvalj????

-Nej inte liljekonvalj! Det var ju de där små som du trodde var gräslök och åt en gång och fick så ont i magen....

-jaha, ja just ja....Är det blåsippa då...?

- Neej. Det börjar på "Sy...".

-En Cykel?!???!?

- Neej. "Syr..."

-Cirkel!

-Neej. "Syreeee...."

(Tyst)

-Syren heter den säger jag till sist.

- Jaha Sireniklia. Vilket konstigt namn den har....Som på polisbilarna!

Jo lite konstigt kanske.....Men fortfarande vackert:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0