Ett pussel

En dag fylld av sorg på många sätt. Ibland rasar det mesta. Fast så är ju livet i mångt och mycket, ibland behöver allt rasa för att man ska kunna börja bygga upp nåt nytt igen.

Jag känner mig stärkt på samma gång. Som om redan raset skapar den kreativa kraft jag behöver och glädjen finns också där när jag ser hur stark kärleken är hos så många i stöd och välvilja, i önskan om nåt gott.

När man ger ska man få, är ett erkännt begrepp, sa någon till mig idag, men att människan trots detta bär på en rädsla att hamna i brist och därför enbart väljer att få och när det är dags att ge tillbaka behåller man hellre allt själv. sa denna någon också. 

Så är det kanske, tyvärr.

Själv tror jag att vi alla på jorden är som ett stort pussel där alla måsta vara unikt mönstrade för att de ska kunna bilda en enhet när de väl är på plats, och vissa bitar passar brevid varandra medan andra ska sitta längre ifrån varann. Vi provar oss ständigt fram i detta pusslande, testar bitar med varann för att se vart de passar. En av mina puselbitar kändes precis som om de gick i mina spår och jag såg ett tydligt mönster och passform. jag missade att vi liknade varandra men skulle sitta i helt olika hörn.

Vi lär oss hela tiden. Det är därför vi finns här på jorden. Våran lärdom är att se det bästa, hitta det ljusa och möta kärlek i allt vi säger och gör. Och det är med kärlek jag pusslar mitt pussel, och det är i kärlek allt det jag gör. Ibland såras vi på vägen, ibland blir vi svikna, slagna eller orättvist dömda. men precis somi Tao måste vi även se det mörka för att kunna namnge det ljusa, det tomma för att älska det fyllda osv.

Det gör ont att vara människa ibland. men av det onda lär vi också förstå hur viktigt det är att få må bra. jag mår bra och har kommit till beslutet att bara jag är arkitekt över mitt eget liv och allt jag skapar gör jag utifrån tanken att: allt är gott och det finns en mening. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0