Alla är lika olika

-Vi har nu gått in i kejsarinnans år, sa en vän idag. Fram med kvinnlig kraft!

-Månen är så stark nu, den försvinner på fredag och går sedan till att bli fullmåne, sa en annan vän. Månen symboliserar ju också kvinnlighet.

Två gånger på samma dag jag uppmärksammas på den kvinnliga kraften. Skapande och andlighet!

Jag är inte feminist. Har i tidigare politiska arbete nästan blivit bortvisad i min icke feministiska inställning. Det handlar naturligtvis inte om att jag tycker att det är okeej att kvinnor ofta tjänar mindre än män, hamnar på lägre stolar eller bortväljs på grund av sin mammafunktion i arbetsintervjuer etc.

Det handlar om att jag tycker att alla människor har lika värde, oavsett kön. "Ja men det är väl samma sak" kanske du tänker men nej, jag anser inte det. Jag tycker att debatten om feminism nästan blir fientlig mot männen.

Det handlar oftast inte bara om att jämställa könen utan det handlar om en kamp där man väljer sida. Inget blir jämställt av det tänker jag utan gränserna märks ut bara tydligare när man ens talar om jämställdhet mellan kön.

Med andra ord, när debatten istället heter "alla har samma värde och rätt" Istället för "Kvinnor kan" eller "Tjejer måste höja sina röster för att höras". Så blir det en kamp mellan kvinnor och män istället för ett givet samarbete som det borde vara.

Att kvinnan står för andlighet härrör jag till de gamla myterna och ritualerna. Där kvinnans sinnlighet står för andlighet. Det var inte helt ovanligt bland indianerna heller, i vissa stammar till och med en regel utan undantag, att shamanen klädde sig i kvinnokläder för att komma närmare andligheten.

På samma sätt har kvinnan i forna tider i naturreligionerna ärats för sin förmåga att skapa barn i sin kropp. Det är ju en gudomlig förmåga att kunna skapa människor och bara Gudarna och kvinnorna äger denna förmåga. Så de kvinnliga shamanerna fick utöva sina krafter ännu mer under menstrationen eller graviditeten för att de i det ögonblicket var som mest gudomliga eller nära gudarna.

Kvinnlig kraft betyder så andlighet i mitt perspektiv och skapande kraft! Kombinerat eller var och en för sig.

Så idag gör jag något kreativt har jag bestämt! Viger nog eftermiddagen till pärlor och smyckestillverkning:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0