Räkostmackor

Idag har jag skickat med barnen en varsin trädgårdskratta och varsin matsäck till den stora städdagen i skolan.
När vi bodde på ett annat ställe i Forsbacka fanns det en finsk herre som utnämt sig själv till fastighetsskötare och trädgårdsmästare.

Ett ganska vanligt fenomen, tror jag, att dessa former av herrar förekommer.
Kännetecknen är ofta en pensionerad heltidsarbetare som känner sig sysslolös, understimulerad och att han avsaknar en samhällelig funktion och därmed uppfinner ett eget arbete åt sig för att öka sitt eget värde.

Den herre som jag talar om, den finske mannen där vi bodde förut, han vaktade gräsmattor, grusgångar, parkeringar, sophus och kontrollerade noga okända gäster som hälsade på i området, nya bilar som parkerade osv osv..... men denne man han krattade inte med en vanlig trädgårskratta som vi inte utan han gick alltid omkring med sin "Rääkossratta". Jag som inte är så van med den finska brytningen trodde till en början att det handlade om en räkostmacka men så var ju inte fallet.... Vissa saker biter sig ändå fast hos oss. Och detta har bitit sig fast hos mig. varje gång jag anväder eller behöver en trädgårdskratta tänker jag tyst "måste ratta upp här lite med min räkossratta..."

Ja, ja nog om detta. idag har iaf per äntligen köpt en ny bil till familjen. En buss som vi behöver. Kontot gapar tomt resten av månaden, den var lite dyrare än vi tänkt oss från början. Men det är det värt om den nu är så fin som den ser ut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0