till jordens barn:

Påskhelgen. En lugn helg för vår del. Små valpar gör att vi inte heller besöker familj eller vänner i år. Vi är bara hemma och tar det lugnt, njuter av vårljuset som sakta börjar ta över och förändra vinterns mörker och kyla. Börjar till och med att fantisera en del över sommaren. Förväntansfulla med det där lilla glädjepirret i magen. "Tänk, snart kan vi åka till stugan igen" säger barnen och tindrar med ögonen. Ja snart är det så...snart....

Påskhelgen, ja. Åter till den. Min tanke snuddar också varje stor helg de ungdomar och barn som inte alls upplever lugnet och glädjen. De barn som räknar dagarna och väntar på vardagen för att mamma eller pappa ska bli som vanligt igen. Sluta dricka eller ta droger. Sluta bete sig så annorlunda, oberäkneligt, elakt eller till och med våldsamt. fysisk terror. psykisk terror.

jag skrev om detta under julhelgen också med olika reaktioner från läsare. Och nej jag är inte absolutist, även om vi valt att inte dricka alkohol längre. Visst tycker jag det är okej att dricka sig berusad då och då, även som mamma eller pappa. Det är inte er jag tänker på denna helg, utan de är just de barn vars föräldrar är slav under drogerna eller alkoholen eller har ett osunt förhållande till något eller båda av dem.

jag känner själv de barn som säger: Hoppas det är många röda dagar den här helgen åtminstonet, för då är ju systemet stängt, och när spriten tar slut slipper vi iallafall eländet för den här gången.

Mina tankar går till dem. barn idag och barn som idag blivit vuxna som känner klumpen i magen när storhelgerna kommer. De som inte får uppleva lugnet eller känna den pirriga längtan efter påskgodis och vårljus, därför att deras tankar övertas av alldeles för vuxna funderingar, uppmålade skräck framtidscenarion eller ett självförsvarande förhållningssätt. De barn som just i skrivande stund gråter, blir illa behandlade eller flyr stunden genom att gömma sig på rummet eller gå hemifrån, till dem går många av mina tankar idag. Och jag ber för dem att de överlever denna påskhelg och denna orättvisa värld.

Hoppas ni alla som läser har en fantastisk och mysig påskhelg. Det ska iaf vi ha med MASSVIS av godis och påskmust, och en liten kusin från Stockholm på besök, som är sååå efterlängtad av oss alla:)

Glad Påsk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0