Jorden är ett litet rum


Livet är så otroligt stort. Universum är för stort för att vårt medvetande ens ska kunna kunna ta in ordet oändlighet som beskriver det. Och jorden allt för stor för att vi någon gång ens ska kunna få ett hum om dess egentliga storlek.

Vi kan se på kartor, vi kan läsa om katastrofer på andra sidan klotet, men kan vi egentligen förstå att vi vandrar på samma jord? Bara på olika platser? Att vi lever som en enhet, tillsammans alla människor? Vi är ett och sammanflätade med varandra, det är iaf vad jag vill tro om livet, jorden och alla människor som finns här nu, då och sen.

Tänk om mina tankar just nu, tänks av en annan människa just nu, och dina tankar just nu tänks av ytterligare en, men på en helt annan plats på jorden? Då blir livet ju ännu mer fascinerande. Ännu mer sammanflätat.

Tänk om jag fötts någon annan tid, i något annat land i en annan kropp, hade jag då haft samma tankar då? Hade jag då varit då som jag är idag?

Eva Dahlgren sätter obehagligt ofta ord på mina tankar, en människa jag gärna skulle kunna sitta en dag eller två tillsammans med och dricka te och filosofera om livet med. Det har jag ju ingen möjlighet till, men jag kan iaf köpa hennes skivor och gå på hennes konserter, och jag kan dela denna tanke på hennes sätt, på hennes vis, på en annan plats, men i samma tid och i en annan kropp men ändå helt sammansflätad i hela skapelsen, hela mänskligheten hela livet!

Jorden är så stor att det svindlar tanken och samtidigt ett litet rum där vi får plats alla o en var
och när vi tänker detta då krymper jorden till ett litet rum och själen blir lika stor som universum!:


Eva Dahlgren lyrics


Eva Dahlgren - Jorden R Ett Litet Rum Video - Eva Dahlgren Music Videos

Music Videos by VideoCure

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0