Skäms ibland att tillhöra gruppen föräldrar...

Ibland skäms jag över att tillhöra kategorin föräldrar. Ofta efter föräldrarmöten på skola eller dagis skäms jag ännu mer över att tillhöra katogorin föräldrar!

Jag kan inte förstå hur vissa föräldrar kan låta bli att blunda så mycket, klaga så mycket och tro att allt är skolans fel eller inte ta del av andra föräldrars problem.

Hur ska t.ex enbarns föräldern kunna förstå att vi med fler barn har problem att ta del av alla klassmöten när de sker samma dag och tid?

Eller hur ska föräldern till barnet med problem att ta sig till skolan på grund av att (så gott som ingen förälder tar hänsyn till de nya bilreglerna och ändå trängs precis i korsningen) bli hörd av föräldern som aldrig låtit sitt barn prova att cykla till skolan själva eftersom de alltid åker bil?

Eller varför ska föräldern skriva på och gå med på ett leksaksförbud bara för att andras barn tycker att det är jobbigt att de inte har de dyraste grejerna och därför inte får vara med och leka?

Hur kan föräldrar fnittra när man påpekar att ett barn kanske förstörts för hela skolans framtid att bl.a vara med på gymnastiken eftersom han har fått höra att han har för liten snopp? kan de förklara sitt fnitter den dag han inte får gå gymnasiet pågrund av ett streck i idrott? Eller fnittrar de vidare på kvällen när han ligger i sin säng och gråter sig till sömns?

Så fort t.ex skola/dagis gör en förändring reagerar dessutom många föräldrar med negation. De hinner inte ens att fundera kring om förändringen är bra eller inte innan de börjar klaga.

En annan del är när problem uppstår så är det så gott som ALLTID pedagogerna på dagis eller skola som gör fel INTE deras egna barn eller de själva. Ibland undrar jag om de tror att de inte alls behöver uppfostra sina barn hemma utan att det är helt och hållet skolan/dagisets uppgift.

Igår kom inte alla dessa frågor upp utan de är ihopplock av fler års föräldrarmöten. men på varje möte kommer något av dessa grejer upp.

jag funderar mest på hur vi ska få våra barn att visa omtanke och respekt för andra? Ta emot nya idéer och våga testa dem? sluta frysa ut andra eller ens visa hänsyn till omgivningen när inte ens föräldrarna gör det?

David var i allafall helt förstörd över gymnastik grejen. han berättade att den andre pojken blev retad och han har försökt att berätta för sina klasskamrater att man inte får säga så för då är man ingen bra kompis.

Jag tror David skulle kunna lära andra föräldrar massvis också hur man beter sig i sociala sammanhang!

Det här var ett tufft inlägg känner jag och måste därför förtydliga att nu inte ALLA föräldrar beter sig så som jag skriver. Nej jag är stolt över att tillhöra gruppen föräldrar men det är dessvärre de som jag inte vill tillhöra som oftast hörs mycket....


Kommentarer
Postat av: Ann

Ja det är fruktansvärt hur föräldrar kan bete sig. (vissa). Jag har också drabbats av föräldrar vars barn alltid är oskyldig...hur kan man vara så blind.

Det måste handla om självcentrering och ett kaos i huvudet.Vet du! Jag brukar välja bort föräldramöten för jag orkar inte lyssna på allt tjafs. Stå på dej, du är fantastisk mamma och du sprider en massa glädje!



Kraam Ann

2009-09-03 @ 09:42:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0