Lilla My

Lova är för smart för mig. jag upptäcker det redan nu när hon är liten, hur blir det när hon blir stor??? På ett absolut genomtänkt sätt blåser hon mig mest hela tiden, på ett sätt där jag bara får känna mig helt korkad eller ha helt fel och nästan be henne om ursäkt.

Idag hände det igen:


Barnen har firat FN dagen i skolan och Lova sjöng med sin klass. Jag var där och tittade  på henne.

När jag hämtade henne nu på eftermiddagen, när skolan var slut ,betedde hon sig så där som man inte vill att ens barn beter sig offentligt....
Det tog en halvtimme för mig att få med mig henne ut från skolan och då var hon arg som ett bi och jag var irriterad och trött.

När vi kom hem var humöret glatt igen så jag glömde den dåliga stunden och gick vidare.
Och trodde i min dumhet att hon gjort detsamma.....

- Hej Lova, säger Per i dörren. Hur har du haft det idag?

- Och varför var inte du nå intresserad av att se när jag sjöng idag då? Svarar Lova tillbaka.

Pappa Per fick be om ursäkt och Lova (kanske inte förlät direkt men) accepterade att han inte kunde vara med just idag.

Sen vänder sig Lova till mig och säger:

- Visst var jag duktig idag?

- Ja du var jätteduktig är så stolt över dig!
sa jag och mindes när hon sjöng.

Då säger Lova såklart

-vad bra att du blir stolt över mig när jag bråkar och krånglar när jag ska gå hem från skolan!
Då ska jag göra det varje dag i fortsättningen!

Sen vänder hon på sig lite överlägset och kaxigt och man ser hur det liksom glittrar till i ögonen på henne. Mycket nöjd att få tyst på både sin mamma och pappa inom loppet av en halv minut som står kvar alldeles stum och gapar.

Noah, Lovas kusin, har varit lite extra utsatt för Lovas uträknande finurligheter. Ska skriva om dem en annan gång, de är absolut berättigad ett inlägg. Men Noah säger iaf ofta när det blir tal om Lova "Vilken Skitunge hon är va mamma?? Visst är hon en Skitunge!"

Och Ja Noah. Hon är ju en skitunge. En blandning mellan Lisabet i Madicken och Lilla My i mumintrollen. Men alltid med glimten i ögat och nöjd själv med sin ironiska humor.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0