Att odla rönnbär för själen

Jag förundras en del över min egen natur, och vad jag tror många andras, och hur vi påverkas av vädret. Höstvindarna blåser upp de gula löven utanför och rönnbären hänger i klasar i träden. Vi känner hur mörkret kommer tidigare och att vintern är på antågande.

Då boar jag i mitt hem. Rensar ur lådor, lägger ut mattor på golven. Som under sommaren varit mattfria. Byter färger i rummen. De ljusa färgerna byts ut mot vinrött eller andra varma mörka höst färger. De tunna gardinerna byter jag ut mot de grövre. Allt för att göra hemmet mysigare och varmare inför vintern. Som om det underligger en tanke om att nu gå i ide. För det är ju det jag upplever att många av oss svenskar gör. När den första snön faller stänger vi ytterdörren och försvinner in i våra hem. Även om de ligger tätt, tätt ihop så håller isoleringen ändå våra boningar i sär.

"Det är mycket rönnbär i år, det blir nog en kall vinter" Säger en man till mig när vi möts utomhus. "Ja" svarar jag trots att jag just i stunden funderar över hur antagarna går isär. En kall vinter säger vissa, en snörik säger andra eller en mild. "Man ska vara glad för de här vackra höstdagarna men får, snart är vintern här" fortsätter han innan vi säger hej då och går motsatta vägar igen.

Hur som helst återkommer uttrycket och hörs varje höst. Vet inte om man säger så för att tanken går tillbaka in i det boade hemmet där hemma och man liksom tar sig sin sista solpromenad, eller om det handlar om männskans egenhet att alltid vilja förutspå framtiden, eller säga kloka saker till varandra eller invanda klyshor. (hur det nu stavas...) Eller så är det precis tvärtom, bara en höstfras att man talar om väder när man möter bekanta människor, men människor man bara känner till utseendet och inte till insidan.

Vad vore det att testa en ny fras i år: "träden har nog fått massvis av näring och ljus den här sommaren som bär så mycket rönnbär. Hur mår du? hur har du det med med ljus och näring?"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0