Dans, studier och en gåtfull guide.....;)

Vi premiär sov en natt på stugan den här helgen. Känns så meditativt stärkande att vara där. Kom hem igår.

Idag har jag ägnat nästan all min tid åt egna studier. Yoga, Prana, Qi, taoism, Kraftdjur och Indiansk musik/dans. Känner mig så full av nya idéer och tankar! Ni som går på kursen kommer att få del av en hel del om detta!

Frågan har dykt upp också om att ha en kurs i dans. detta är något jag absolut planerar in om intresse finns.

Jag tror att dansen har en mycket viktigare funktion och plats för människor idag än vad vi egentligen förstår.

Dansen är något som funnits i alla tider och som utövas sedan dess människan kom till. Jag tror att dansen både bidrar som  hälsosam funktion liksom att öppna sitt medvetande till andlighet. Precis som när vi öppnar våra chakran och låter hjulen snurra och flöda, tror jag att flödet blir än mer märkbart och effektfullt om vi låter kroppen följa med i rytmen.

På samma sätt tror jag att tonerna från musiken hjälper oss att finna tillståndet i så väl Moder Jord, Kreativitet, Kärlek eller högre andlig sfär. Musiken är ju också så starkt rotat i oss och får oss att känna en massa käslor.

Min hemsida som är på gång heter ju Nina´s wachipi. Ett ord som härstammar från den heliga dansen Powwow hos siouxindianerna, (som min guide verkat hos) och även Soldansen. Så det är inte alls konstigt att min guide valt detta namn till mig.

PS Det tog lång tid för mig att hitta betydelsen till ordet wachipi som jag fick av honom. hade aldrig hört det tidigare. Men efter en massa tids googlande och forskande hittade jag betydelsen & svaret är ju som alltid klockrent när man väl förstår det. Men säg varför måste min guide alltid låta mig jobba fram svaren jämt själv ..: Förstår ni då varför jag säger att han är duktig på att hålla mig sysselsatt....:) DS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0