On/Off

Miranda gick till skolan idag. Trots att det är fredag. Hon har Asperger syndrom och Tourette syndrom. Att förklara vad det innebär är evighetslångt, men det är en ständig kamp i vardagen.

En psykolog förklarade det så här: Tänk dig att du ska på seminarium en hel helg. Du har ett fullt schema på en massa olika saker som sker. Du kommer fram till seminariumet och inser att du hamnat i en lång vit korridor med en massa dörrar, utan nummer eller skyltar. Du vet att du MÅSTE hinna med alla föreläsningar men har ingen aning om bakom vilka dörrar de sker eller när de sker, och det finns ingen att fråga.

Så känner sig ett barn med Asperger varje dag....

Miranda har två lägen. Antingen "On" eller "Off". När hon är "On" är hon sprudlande av glädje, strålande och näst intill svävande. Och hon är manisk i allt hon gör.

När hon är "Off" är hon nedstämd, tystlåten och insluten i en bubbla och tar inte in omvärlden som omvärlden förväntar sig att hon ska göra.

Nu är Miranda "Off".

Så med huvudvärk och magvärk tufflade hon iväg till skolan. Mitt hjärta skriker, "Stanna hemma" min röst säger "försök i allafall".  Tack och lov är det fredag. Hon får vara hemma i morgon. Sova ut och hämta kraft igen. Jag hoppas att hon hinner det på två dagar.

Mirandas senaste dikt:

" Jag längtar till sommarlov,
då ska jag fånga fiskar med håv"


Kommentarer
Postat av: Lina

du är utmanad i min blogg

2009-02-07 @ 15:48:07
URL: http://flasarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0