Asperger och feltolkningar

Varför säger ni "sov gott" till mig, när jag inte sover än?

Varför säger ni "God natt" på kvällen?

En pojke frågade på skridskoplan idag:
-Kan inte du åka skridskor med mig?
Mira svarade: Jo det kan jag. Sen tog hon sina skridskor och gick hem. Hur ska man veta att den frågan betyder "Vill du åka skridskor med mig?" När man bara blir frågad om man kan?

Hur ska man veta hur man ska bete sig jämt när ingen berättar för en hur man gör?

Tänk vad mycket ett barn med Asperger har att lära sig som andra individer lär sig från början.
Önskar hela världen förstod att det som ser ut som svåråtkomlighet, instängdhet eller dålig uppfostran (t.ex varför hejar hon inte när man möts och säger hej...!??) egentligen handlar om okunskap.

Hur ska man kunna veta att det är lag på en massa saker i de sociala sammanhangen och förbjudet att göra annat när ingen berättar det? Det är i alla fall vad Miranda frågar mig. Jag ska bättra mig i det här. Fått en riktig tankeställare.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0